Karol Jachymek

“Insta obecności, czyli po co nam w szkole popkultura”

Czy ciągłe zanurzenie młodzieży w popkulturze jest szkodliwe? A może to nasza (z reguły) mało wystarczająca obecność w świecie Instagrama, YouTube’a, influencerów, memów, seriali oglądanych dla beki i dziwnych internetowych mód w gruncie rzeczy stanowi prawdziwe wyzwanie dla budowania dialogu z młodszym pokoleniem? Głównym tematem prezentacji staną się zatem kody (pop)kultury rozumiane jako narzędzie tworzenia tożsamości i wspólnej komunikacji z młodzieżą. Podczas spotkania, wędrując w stronę wszystkich tych obszarów, które na pierwszy rzut oka zazwyczaj wydają nam się mało zrozumiałe, a może nawet odstraszające, zastanowimy się więc wspólnie nad pozytywnymi, acz nie zawsze oczywistymi na pierwszy rzut oka, aspektami kultury popularnej i o tym, w jaki sposób powinniśmy wykorzystywać ją w działaniach edukacyjnych.

Karol Jachymek

kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, wykorzystywaniem materiałów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor monografii „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.